Efterforskning

Nærpolitiarbejdet er blevet til skrivebordsarbejde

Odder var blandt de byer, som fik en ny nærpolitistation som direkte følge af seneste politiforlig.  Intentionen med de nye nærpolitistationer var, at politiet skulle tættere på borgerne. Men det er ikke den oplevelse, politiassistent A, fra nærpolitiet i Odder, har. - Det er politisk bestemt, at der skal være åbent i ekspeditionen 25 timer om ugen, men med meget få henvendelser om dagen har jeg paradoksalt nok aldrig været så lidt i kontakt med borgerne, som jeg er nu, fortæller nærbetjenten.

nærpoliti

Af Stine Svarre Gaardhøj

De 25 timers åbent om ugen gør blandt andet, at nærbetjentene ikke kan være opsøgende, som de var i lokalområdet i Odder tidligere. De er bænket til skrivebordet i ekspeditionen. I gennemsnit får de 1,5-1,7 henvendelser om dagen.

- Det er dybt frustrerende, at vi ikke kan komme ud til borgerne, men skal sidde og vente på, at de kommer til os – hvilket de gør i begrænset omfang. Det seneste år har jeg været mere vicevært end politimand. Mit job har ændret sig markant, efter den nye nærpolitistation er åbnet, og ironisk nok har jeg aldrig været mindre ude på skoler, ungdomsklubber og hos borgerne end nu, fortæller A.

- Nærpolitiarbejdet er blevet skrivebordsarbejde på grund af den faste åbningstid i ekspeditionen, og jeg føler, jeg spilder min tid. Alt, hvad vi burde gøre i nærpolitiet med at opbygge relationer og netværk, findes ikke mere. Min jobbeskrivelse passer ikke mere, siger den åbenlyst frustrerede nærbetjent.

Han fortsætter:

- Arbejdsglæden daler, og nogle gange bliver man nødt til gøre, hvad borgerne forventer, og ikke hvad man får besked på. Det giver goodwill og respekt, og det hjælper på arbejdsglæden at opleve, at man gør en forskel. Det er faktisk, når vi møder borgerne, at det er bedst, lyder det fra A.

Identiteten på A er kendt af redaktionen, men ønsket om anonymitet er imødekommet.

 

Færre færdselskontroller kan have fatale konsekvenser

I færdselsafdelingen i Østjyllands Politi mangler man også folk. Her afgives fire politifolk til transportantkørsel, bevogtningsopgaver samt besøgskontroller i fængsler. Og det kan i den grad mærkes, at der ikke er tid til at gennemføre de sædvanlige trafikkontroller. - Det påvirker både arbejdsglæden og den faglige stolthed negativt, fortæller politiassistent Dion Møller Bülow Christensen.

- Vi mærker tydeligt i færdselsafdelingen, at vi mangler fire kolleger. Vi kan nemlig ikke gennemføre de samme færdselskontroller, som vi normalt laver – lige fra almindelige færdselskontroller, hastighedskontroller, vejsidekontrol, varebilsgods og til hastighedskontroller, fortæller Dion.

Det påvirker i høj grad arbejdsglæden, når Dion Møller Bülow Christensen ikke føler, at han kan levere, hvad der forventes. Han går op i sit job, men føler, at han bliver tvunget til at give afkald på sin faglighed, når der ikke er tid til at løse opgaverne tilstrækkeligt.

- Forskningen viser, at jo flere trafik- og færdselskontroller, vi udfører, desto lavere er trafikdødeligheden. Det er ikke rart at tænke på, hvad det har af konsekvenser, at vi ikke har tid til de samme kontroller mere, men det er den barske sandhed, konstaterer Dion Møller Bülow Christensen.

Færdselsområdet har mange specialer, som lige nu ikke får opmærksomhed, og som går ud over fagligheden. - Der mangler tid til fordybelse, og det går ud over vores faglighed. Vi er tro mod vores arbejde og vores opgaver, men vi føler ikke, vi laver det, vi er ansat til. Tiden går fra vores kerneopgave, som bliver udvandet. Det samme sker med vores kompetencer, når vi ikke bruger vores specialviden til daglig – og der er heller ikke tid til efteruddannelse, siger Dion Møller Bülow Christensen, hvis arbejdsglæde også er dalet.