Østjyllands Politi svarer på kritikken

Politidirektør i Østjyllands Politi, Kirsten Dyrman, svarer på den kritik, der rejses af politiforeningen i forbindelse med fokus på at afvikle gamle økosager.

Kirsten Dyrman

På baggrund af en artikel i Dansk Politi vil jeg gerne slå fast, at det selvfølgelig berører os i ledelsen, at der er ansatte i Østjyllands Politi, der føler sig pressede og har det skidt. Det er noget, vi tager meget alvorligt, for ingen skal gå på arbejde med ondt i maven.

 Vi har i Østjylland, ligesom resten af dansk politi, en meget stor udfordring med den eksplosive stigning i antallet af sager om økonomisk kriminalitet, og vi har desværre mange sager, der er blevet alt for gamle. Der er rigtig mange borgere, der bliver ramt af den her type kriminalitet, og vi bliver nødt til at løfte opgaven i fællesskab for at få håndteret sagerne.

 Et flertal i Folketinget besluttede med den seneste flerårsaftale for politi og anklagemyndighed, at der skulle være mindre sagsbunker og kortere sagsbehandlingstider, ikke mindst af hensyn til borgerne, som har krav på at få et svar i deres sag.

 Aftaleparterne satte derfor en række initiativer i gang, og der er fra politisk hold tilført ressourcer til både politi og anklagemyndighed for at nedbringe antallet af sager og forkorte vores samlede sagsbehandlingstid. At det skulle være Rigsadvokaten, der har pålagt os at håndtere vores sager om økonomisk kriminalitet, er således en unuanceret fremstilling. Det er en politisk aftale, som både Rigsadvokat, Rigspoliti og politikredsene efterfølgende styrer efter.

Den politiske aftale skal vi i politiet selvfølgelig levere på. Også i Østjyllands Politi. Her har vi bl.a. helt konkret midlertidigt flyttet otte medarbejdere fra andre opgaver i Efterforskningscenteret, så de nu arbejder med sager om økonomisk kriminalitet og dermed hjælper og understøtter de medarbejdere, der i forvejen arbejder med sager om økonomisk kriminalitet.

Jeg kan godt forstå, at nogle medarbejdere kan være frustrerede over, at der så går tid fra andre sager, men politiet har mange vigtige kerneopgaver, og bekæmpelse af økonomisk kriminalitet er en af dem. De involverede borgere, både forurettede og mistænkte, har krav på at få deres sag afgjort.

Det ligger mig meget på sinde, at medarbejdere i Østjyllands Politi trives og har det godt. Det er afgørende for, at vi har en god arbejdsplads, og at vi kan løse vores opgaver.

Vi forsøger i ledelsen løbende at udtrykke kæmpe anerkendelse for det store arbejde, der hver dag udføres i alle afdelinger i Østjyllands Politi. For tiden er vi fx rundt til alle afdelingernes tema-dage, hvor vi oplever en god og konstruktiv dialog med jer, og vi har fået gode indspark til, hvordan vi kan gøre vores arbejde bedre.

Vi drøfter kontinuerligt arbejdsbelastningen med lederne i de enkelte afdelinger, og vi gør vores bedste for at fordele ressourcer og opgaver, så alle har ordentlige forhold samtidig med, at vi respekterer de overordnede prioritereringer.

Vi har fortsat en stor opgave, som vi skal løse i forhold til økonomisk kriminalitet, men vi skal selvfølgelig hjælpe de medarbejdere, der har det svært, og så skal vi have kigget på, om vi kan blive bedre til at fortælle medarbejderne om baggrunden for prioriteringen af opgaverne.