Nyhed

Hovedrengøring, modernisering og udbygning – politiets IT skal fremtidssikres

Et trecifret millionbeløb i seneste flerårsaftale gør det muligt at få ryddet op i politiets såkaldte tekniske gæld, modernisere og bygge ovenpå. Det betyder blandt andet et langt bedre POLSAS, og at Færøerne og Grønland endelig kommer med på IT-toget. Ambitionen er på sigt en 100 procent elektronisk sagsbehandling i hele strafferetskæden, samt IT-systemer der kan følge med nye krav og behov.

Lars Ole Dybdal

Af Karina Bjørnholdt

I løbet af de næste syv til 10 år skal politi, anklagemyndighed og domstole være 100 procent digitaliseret, når det gælder sagsbehandling. Det er ambitionen, fortæller direktør i Rigspolitiets Koncern IT, Lars Ole Dybdal til DANSK POLITI.

Han erkender i samme åndedrag, at det er en teknisk stor proces, for ikke at tale om en lige så stor kulturel proces, når for eksempel store efterforskninger og sagskomplekser fremover skal være helt papirløse.

- Men LCIK-anmeldelser og politiets Bødeapp er eksempler på, hvor sagsbehandlingen allerede er fuldstændig elektronisk, og hvor det fungerer godt og smidigt, siger Lars Ole Dybdal (billedet øverst i artiklen).

- Min mission er, at det i hvert fald ikke skal være politiets IT, der er årsagen til, hvis tingene tager længere tid, end de behøver. Vi skal gøre alt IT i politiet agilt og klar til, at der kan bygges ovenpå, samtidig med at sikkerheden selvfølgelig skal være i orden, siger direktøren for Koncern IT gennem de seneste seks år.

Gammelt IT
Politiets såkaldte tekniske gæld går årtier tilbage, men med den seneste flerårsaftale, hvor der er afsat omkring 350 millioner kroner til IT-området, er der en reel mulighed for at få ryddet op og moderniseret. Billedet her er fra Nyrupsgades politistation i 1994 – samme periode hvor POLSAS, som politiet stadig bruger, blev indført. I 2024 kan politiet se frem til et POLSAS 2, der blandt andet vil indebære en fælles national database og et mere brugervenligt interface. Foto: Politimuseet

Oprydning og fremtidssikring

Med flerårsaftalen for politi- og anklagemyndighed for 2021-2023 er der da også opstået en reel mulighed for at få ryddet op i den store tekniske gæld i form af forældet IT, som politiet i årevis har kæmpet med. Dertil skal lægges den enorme tid og de mange ressourcer, der er blevet brugt på udvikling af nye, store sagsstyringssystemer – POLSAG og POLARIS – der kuldsejlede, inden de kom i brug.

De omkring 350 millioner kroner, der er afsat i flerårsaftalen til en modernisering af politiets IT, er et vigtigt skridt på vejen mod en lysere IT-fremtid i politiet, ifølge Lars Ole Dybdal.

- Vi kan komme et godt stykke vej for det beløb. Der bliver primært tale om forbedringer i ”maskinrummet” – altså af den underliggende IT, der støtter systemerne – men det er tvingende nødvendigt for efterfølgende at kunne bygge ovenpå og kunne fremtidssikre. I 2022 og 2023 vil vi eksempelvis få sikret den nødvendige datakapacitet gennem et af to nye datacentre, få forbedret datasikkerheden og få klargjort politiets sagsstyringssystem, POLSAS, der oprindeligt er fra 90’erne, så det kan opgraderes til POLSAS 2 i løbet af næste flerårsaftaleperiode, fortæller Lars Ole Dybdal.

Fælles database på tværs af kredse

Et velfungerende sagsstyringssystem er essentielt i en organisation som dansk politi, og derfor ved Lars Ole Dybdal også, at et forbedret POLSAS er ventet med længsel. Et af de helt store fremskridt, som brugerne kan se frem til, er en databasesammenlægning på tværs af alle politikredse og NSK.

Fra 2024 vil POLSAS 2 bestå af én stor, national database, som vil gøre det muligt at søge på sager på tværs af kredsgrænser og hente og dele filer på tværs.

- Det bliver slut med at rekvirere sagerne i papirformat fra andre kredse, som det sker i dag, og hvor mange data skal genindtastes i systemet. Risikoen for at overse efterforskningsmæssige sammenhænge på tværs af kredse bliver også minimeret med en fælles database, forklarer Lars Ole Dybdal. 

Grønlands og Færøernes Politi har hidtil ikke haft mulighed for at bruge POLSAS, men har haft egne sagsstyringssystemer. Nu er planen, at de fra 2024 også kommer med ombord, lover IT-direktøren.

Nye IT-værktøjer på trapperne

POLmedia:
Et IT-system til håndtering af diverse filer.
Pilotprojekt i 2022. Forventet udrullet i 2023.

Sagsapp:
En app, der gør det muligt at oprette sager via tjenestemobiltelefonen.
Pilotprojekt i 2022. Forventet udrullet i 2023.

POLDISP:
National disponeringsplatform til vagtcentraler og servicecentre i politikredsene samt til det nationale og de regionale situations- og operationscentre.
Forventet udrullet i 2023.

En motor med støtteprogrammer

Helt overordnet er ideen med POLSAS 2, at systemet fremadrettet skal bestå af en grundlæggende ”sagsstyringsmotor”, hvortil der kan knyttes forskellige støttefunktionsprogrammer som Navision, POLDISP, POLINTEL, POLmedia med videre. Man går altså væk fra et komplekst sagsstyringssystem, hvor alle funktioner er indbygget, sådan som man forsøgte med POLSAG, til en grundmodel, som kan suppleres med støtteprogrammer efter behov.

- Vi rydder ud i det gamle POLSAS for dernæst at bygge ovenpå med for eksempel en Søgeapp, en Fotoapp og så videre. Det bliver meget mere agilt og kan dermed løbende tilpasses de krav, der for eksempel kommer fra politisk side, siger Lars Ole Dybdal.

I tæt dialog med politikredsene skal vi have udviklet en mere intuitiv brugerflade. Det kunne være en ”min side”, som viser de seneste sager, du har haft åbne, dine mest brugte sagsskabeloner, dine tidsfrister og lignende.
 
IT-direktør Lars Ole Dybdal om POLSAS 2

Min POLSAS-side

På sigt – i løbet af næste flerårsaftale fra 2024 og fremefter – kan POLSAS-brugere altså se frem til et mere tidssvarende sagsstyringssystem. Udover en fælles database, vil det blandt andet indebære et mere brugervenligt interface. I dag ligner skærmbilledet nærmest en maskinskrevet blanket med blanke felter, der skal udfyldes. Skærmbilledet er statisk og kan ikke tilpasses forskellige skærmformater, og der findes et utal af rullemenuer og pop-up billeder, der gør det uoverskueligt og svært at navigere i.

- I tæt dialog med politikredsene skal vi have udviklet en mere intuitiv brugerflade. Det kunne være en ”min side”, som viser de seneste sager, du har haft åbne, dine mest brugte sagsskabeloner, dine tidsfrister og lignende. Altså hvor det viste indhold er tilpasset brugeren, forklarer Lars Ole Dybdal og tilføjer, at det ikke er lige så nemt at indføre, som det måske lyder:

- Det kræver, at mange underliggende funktioner først ændres.

Politi-internet vil løse mange problemer

Det er svært i 2022 at forestille sig en hverdag, hvor man ikke lige kan google sig til noget fra sin arbejdscomputer eller åbne et link, man har fået på sin mail. Men det er realiteten i dansk politi. Af sikkerhedshensyn skal det ske på en såkaldt stand-alone-pc eller via en mobiltelefon.

Men også her lysner det. I skrivende stund er alle politikredse, inklusivt Færøerne og Grønland, ved at få implementeret politiets egen internetløsning på de ansattes arbejdscomputere.

- Det er tale om en skræddersyet internetadgang for politiet, så vi stadig har en ydre skalsikring mod professionelle IT-kriminelle fra ind- og måske især udland, ellers bliver vi for sårbare. Det er en løsning á la Google.dk, men hvor man som bruger vil kunne tilgå det meste på internettet fra sin arbejdscomputer med en Chrome-browser, og det vil løse 99 procent af alle de udfordringer, der i dag er på området, forudser Lars Ole Dybdal.

Fra Volvo Amazon til elbil

Når IT-direktøren skal sætte ord på politiets IT-form anno 2022, sammenligner han den med en driftssikker Volvo af ældre model:

- I forhold til stabilitet og funktionalitet er vi bedre kørende, end vi før har været. IT-systemer er aldrig fejlfrie, men så er der hjælp at hente 24-7. Den respons, vi får fra kredsene, er, at dagligdagen fungerer, men man efterlyser hurtigere og mere moderne teknologi. Vi har dog først en kæmpe moderniseringsopgave foran os og en teknisk gæld, der skal afvikles, før vi kan komme videre. Motoren er i dag driftssikker som på en Volvo Amazon, men det gør den jo ikke til en elbil med moderne bekvemmeligheder og muligheder. Det er dér, vi skal hen. Vi skal bringe os hen et sted, hvor vi på IT-fronten altid er klar til at levere, uanset hvilken politisk retning der udstikkes, siger Lars Ole Dybdal.

Flerårsaftalen 2021-2023 – set med IT-briller

• En modernisering af POLSAS
- Databasesammenlægning, forbedring af datakvalitet og -sikkerhed og større brugervenlighed.

• Kapacitetsudvidelse
- Oprettelse af nyt datacenter (det første af to). Skal sikre, at den kritiske IT-infrastruktur bliver et stabilt og sikkert fundament for politiets IT-understøttelse.

• Opgradering af integrationsplatform (POLIP)
- Skal styrke et svagt led i politiets IT-understøttelse. POLIP transporterer data mellem mange af politiets systemer.

• Opgradering af sikkerhedskompleks
- Skal skabe et sikkerhedskompleks, som kan håndtere stigende mængder data, nye typer af data og udveksling af data mellem politi og andre myndigheder/borgere.

• Cyber- og informationssikkerhed
- Styrket overblik over cyber- og informationssikkerheden og dermed bedre mulighed for at identificere forbedringer i en tid, hvor der er et højt trusselsniveau mod politiets IT.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Emne