Nyhed

Evakueret fra missioner i Ukraine: - Vi håber snart at kunne vende tilbage

Politikommissær Lars Grønlund og politiassistent René Laursen måtte haste hjem fra hver deres mission i det østlige Ukraine, da en mulig russisk invasion voksede sig stor og truende i midten af februar. De håber, at de snart kan vende retur, da de begge føler, at de er med til at gøre en positiv forskel i et land, med væbnet konflikt og mange udfordringer.

Ukraine tjekpoint OSCE-mission

Privatfoto

Af Karina Bjørnholdt

- Det værste var næsten at se den ukrainske befolkning, der betragtede vores EU-konvoj køre væk. Jeg kunne næsten høre dem tænke: Nå, nu forlader EU os også. Jeg føler virkelig med dem, siger politikommissær Lars Grønlund.

Sammen med 10 andre, der alle er udstationeret i en EU-mission i havnebyen Mariupol i det østlige Ukraine, måtte han hurtigt forlade landet midt i februar, da der var frygt for en nært forestående russisk invasion. I skrivende stund er den spændte situation blot blevet forværret.

56-årige Lars Grønlunds egen hverdag var egentlig ikke påvirket af truslen om en invasion. Butikkerne var stadig åbne, offentlige kontorer, myndigheder og skoler ligeså, og de lokale ukrainere virkede heller ikke specielt skræmte.

Lars Grønlund
Politikommissær Lars Grønlund (th) er en del af EU-mission The European Union Advisory Mission. Han har base i den østukrainske havneby, Mariupol, og ses her med sin kroatiske kollega. I øjeblikket befinder han sig hjemme i Danmark på grund af den meget anspændte situation.  Privatfoto

Men når man bor i et område, der siden 2014 har været præget af en væbnet konflikt mellem ukrainere og pro-russiske separatister, skyttegrave, checkpoints, daglige bombesprængninger og drab, ja så skal der nok også lidt mere til at ryste ens grundvold, som Lars Grønlund konstaterer.

Politikommissæren og vagtchefen fra Sydøstjyllands Politi lyder da heller ikke til at have været specielt bekymret på egne vegne, da DANSK POLITI fanger ham i telefonen dagen efter, at han og langt størstedelen af hans internationale kolleger i Mariupol i hast er rejst til deres hjemlande, efter at deres udenrigstjenester kraftigt begyndte at opfordre deres statsborgere til at forlade Ukraine.

- Missionen er dog ikke lukket ned. Den fortsætter. Vi var 11, der forlod Mariupol, men der er stadig tre internationale og tre lokale kolleger tilbage i byen. Vi andre skal nu bare arbejde videre hjemmefra via Skype, Zoom og Teams med det, der nu kan lade sig gøre, fortæller han.

900 kilometer i konvoj

Lars Grønlund har siden den 1. oktober 2021 boet i en lejlighed i Mariupol, der vender ud mod det Azovske Hav og er Ukraines næststørste havneby. Han arbejder for EU-mission The European Union Advisory Mission (EUAM), hvis formål er at bistå de ukrainske myndigheder med at reformere sikkerhedssektoren, herunder politiet, så det tidligere kommunistiske land rykker tættere på europæiske standarder og principper.

Han fortæller, at missionen var sat i ”klar-til-at-evakuere” et par uger forinden, det for alvor blev aktuelt at forlade Ukraine. Planer for, hvad der skulle pakkes af udstyr, som ikke måtte efterlades, hvordan rejsen skulle foregå med videre, var øvet og på plads.

Søndag den 13. februar klokken 9.00 kørte seks biler med 11 passagerer således i konvoj ud af byen mod Kiev, da der ikke siden nedskydning af et malaysisk rutefly i 2014 har foregået flyvninger til og fra Mariupol, der ligger blot 15 kilometer fra den såkaldte kontaktlinje, der deler det statsligt kontrolleret ukrainske område med det ikke-statsligt kontrolleret område, der er styret af pro-russiske separatister. 

- Forude havde vi en 900 kilometers lang køretur, og på dele af turen var vejnettet så dårligt, at vi måtte køre ret langsomt. I alt tog det 14 timer at nå frem, fortæller Lars Grønlund.

Konvojen ankom omkring klokken 23.00 til et hotel i Kiev, men allerede klokken 01.00 måtte Lars Grønlund stå klar i den ekstraordinære travle lufthavn for at sikre sig, at han kunne komme med et fly hjem til Billund klokken 4.30 om morgenen.

- Jeg var da pænt klatøjet, da jeg var hjemme i Danmark ved 14-tiden, konstaterer han.

Selvom hans hustru og to voksne børn er glade for at have ham hjemme igen, håber han, at han snart kan komme retur til missionen. , selvom udsigterne i øjeblikket ikke ser så lyse ud.

Myndighedsroller og trafiksikkerhed

Det er tydeligt, at Lars Grønlund brænder for arbejdet i EU-missionen, hvor han blandt andet beskæftiger sig med at udarbejde undervisningsmaterialer til universitetet om, hvordan politiet som myndighed mentalt tilgår borgerne, samarbejder med andre myndigheder, NGO’er med flere for at finde fælles løsninger i forbindelse med eksempelvis vold eller andre overgreb, der sker i hjemmet.

- Vi befinder os i et tidligere østland, hvor autoriteten følger stillingen og uniformen, og hvor man afventer, at en anden myndighed tager affære, hvis problemstillingen ikke tydeligt ligger inden for dit eget myndighedsområde. Man er meget påpasselig med at rette henvendelse om et problem, der ikke er løst af en anden myndighed, da det nemt kan blive taget ilde op. Det er den mentalitet, vi forsøger at ændre, så der kommer et bedre samspil, fortæller Lars Grønlund.

Om EUAM-missionen

The European Union Advisory Mission (EUAM) er en ikke-eksekutiv mission, som blev oprettet i 2014 som følge af Maidan-revolutionen. Missionen har hovedkvarter i Kiev, men har også kontorer i Lviv, Mariupol, Kharkiv og Odesa.

EUAM’s formål er at bistå de ukrainske myndigheder med reformering af den civile sikkerhedssektor, herunder politiet, så det tidligere kommunistiske land rykker tættere på europæiske standarder og principper.

Trafiksikkerhed er et andet område, som politikommissæren arbejder med i Ukraine. Landet har rigtig mange færdselsdrab, der dels skyldes dårligt vejnet, for høj fart og folk, der har købt sig til deres førerbevis – uden vel at mærke at have modtaget undervisning. En årsag er også, at Ukraine har et færdselspoliti uden ret mange beføjelser til at håndhæve trafiksikkerheden. Eksempelvis skal der en overtrædelse af hastighedsbegrænsningen på 20 kilometer i timen til, førend der er lovhjemmel til at udstede en bøde.

- En øget trafiksikkerhed er et landsdækkende projekt, hvor man fra hovedkvarteret i Kiev forsøger at understøtte en lovmæssig ændring, så færdselspolitiet får bedre værktøjer til at løfte sine opgaver. Lokalt arbejder vi med at identificere vejkryds og andre hotspots i vores område, hvor der sker mange trafikdrab, og derefter etablere et samarbejde mellem politi, vejmyndighed og andre relevante aktører, forklarer Lars Grønlund.

Lige ankommet

Politiassistent René Laursen, der er en del af OSCE-missionen (Organization for Security and Co-operation in Europe) håber, ligesom Lars Grønlund, at han er retur til sin mission inden længe.

Ukraine lokalbefolkning frontlinjen
Lokale ukrainere vandrer over kontaktlinjen for at hæve pension og besøge familien. Hver dag sker der brud på våbenhvilen i den væbnede konflikt mellem ukrainere og pro-russiske separatister. Privatfoto

Han landede i Kastrup mandag den 13. februar til stor lettelse for sin familie. Men heller ikke René Laursen havde egentlig nået at være bekymret for sin egen sikkerhed, selvom Donetsk, hvor han er udstationeret, ligger helt centralt i forhold til den igangværende væbnede konflikt, da  den er hovedby i ”selvstyrerepublikken”, som den benævnes af separatisterne.

OSCE Special Monitoring Mission to Ukraine (SMMU) blev etableret i marts 2014 og moniterer og registrerer brud på aftalen om våbenhvile, den såkaldte Minsk-aftale fra 2014/2015, om fred i Donbass-området, der tæller regionerne Donetsk og Lugansk.

Der sker daglige brud, og indtil videre har 14.000 mennesker mistet livet i den væbnede konflikt.

Faktisk var 45-årige René Laursen først lige ankommet til missionen, inden det gik hjemad igen.

Han havde nået en introduktionsuge i Wien, en uge i Kiev og en uge i missionen i selve Donetsk, inden han måtte sætte sig i et lyntog mod Kiev og derefter et fly til Danmark, med mellemlanding i Polen.

Igennem flere checkpoints

Forinden skulle han og hans tilbageværende kolleger i missionen dog først ud af det ikke-statsligt kontrolleret område, hvor deres hotel ligger. Det indebar, at deres ubevæbnede konvoj skulle igennem diverse checkpoints ved kontaktlinjen, bemandet af henholdsvis bevæbnede separatister og ukrainske soldater.

Kort over frontlinjen østukraine
Kortet viser den såkaldte kontaktlinje, som opdeler det østlige Ukraine i det statsligt kontrolleret ukrainske område og det ikke-statsligt kontrolleret område. Sidstnævnte er kontrolleret af pro-russiske separatister, som betegner området som ”selvstyrerepublikken”.
Siden 2014 har over 14.000 mennesker mistet livet i den væbnede konflikt.​​​​​

- Vores mission er upartisk og transparant, og vi har fri bevægelighed i området, så vi henviste til vores arbejdsopgaver, og vi blev da også lukket igennem, efter at vores køretøjer var blevet gennemsøgt, fortæller René Laursen, der er i missionen som senior moniteringsofficer.

- Jeg landede i Kastrup tirsdag den 14. februar om aftenen og blev hentet af min kone, der var meget lettet. Jeg var mere imponeret over, hvor professionelt hele evakueringen af os foregik fra Rigspolitiets side. Det forløb utroligt hurtigt og glat, og det fortjener stor ros. Rigspolitiets professionalisme og en viden om, at vores sikkerhed tages dybt alvorligt, giver jo også en tryghed for mig og min familie, når jeg forhåbentlig snart kan komme tilbage til Ukraine, siger René Laursen, der er en del af missionen frem til januar 2023.

Ønsker at gøre en forskel

René Laursen, der ellers sidder som operatører på vagtcentralen i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, søgte udstationering, fordi han – ligesom da han søgte ind i politiet – gerne vil være en brik i et større spil, hvor man kan gøre en forskel.

- Det er en virkelig vigtig værdi og drivkraft for mig, siger René Laursen.

Lars Grønlund brænder også for at gøre en forskel, hvilket tydeligt høres, når han fortæller om sit arbejde i EUAM-missionen, hvor han har omkring syv måneder tilbage.

- Befolkningen er meget positiv over for vores mission. Vi laver løbende undersøgelse af, om vores tiltag er med til at understøtte deres tillid til politiet, og det er de helt klart. Vi oplever også en kæmpe efterspørgsel på vores støtte fra lokale samarbejdspartnere. Missionens arbejde giver så meget mening, fastslår Lars Grønlund.

 

 

OM OSCE-missionen

Organization for security and Co-operation in Europe (OSCE) er verdens største sikkerhedsorienterede, mellemstatslige organisation med observatørstatus ved FN og tæller i dag 57 medlemsstater.

Ukraine har været medlem af OSCE siden januar 1992.

OSCE Special Monitoring Mission to Ukraine (SMMU) blev etableret den 21. marts 2014. Det er en ubevæbnet, civil mission, som observerer og rapporterer brud på våbenhvilen, den såkaldte Minsk-aftale, mellem ukrainere og pro-russiske separatister i det østlige Ukraine.