facebook twitter
BLOG

Worst practice i europæisk politi?

Land for land befinder politiet sig i øjeblikket i krise og ofte med en række lighedspunkter

Læs mere

Frontex: Menneskesmuglerne er blevet mere kyniske

Smuglingen af mennesker er en multi-milliard industri for bagmændene, som bliver stadig mere kyniske
Det europæiske grænseagentur er bekymrede over den seneste dødelige udvikling i forhold til smugling af mennesker i både fra Libyens kyster.
- Hvor der før blev presset 90 mennesker ned i gummibåde på ca. 10 meter, så er det i dag 120-130 mennesker, og bådene er af dårligere kvalitet, skriver Frontex i en ny meddelelse.
  23/5-2017

Det europæiske grænseagentur, Frontex, overvåger udviklingen inden for migration og smugling af mennesker til Europa. En del af oplysningerne kommer til veje gennem frivillige interviews med nyankomne migranter på havnefronten og i lejrene i det sydlige Europa, særligt Italien.

Disse interviews har fået Frontex til at melde ud, at man:
 ”I de seneste to år har noteret sig bekymrende forandringer i den måde, smuglernetværk opererer, der gør overfarten over det centrale Middelhav endnu mere dødelig”.

Kynismen og grådigheden er nemlig vokset. Menneskesmugling er en multimilliard-industri i Nord- og Vestafrika.

Flere kommer til Italien

De både, som sættes i vandet fra Libyens kyst, primært mellem byerne Gasr Garabulli og Zuwara, ligner stadig mere dødsfælder. Hvor der før blev presset omkring 90 mennesker sammen i en gummibåd af 10 meters længde, så er tallet i dag ofte 120-130. Og kvaliteten af bådene er ringere. De skal så kunne holde sig flydende flere hundreder af kilometer over havet for at nå Italien.

Menneskerne bliver ofte truet og tvunget med vold ombord, da det går op for dem, hvor farlig en overfart, det bliver.

Oplysningen kommer kort efter, at Frontex i en meddelelse beskrev, hvordan antallet af bådflygtninge og –migranter, der ankommer til Italien, er steget i forhold til sidste år. En stigning på op mod 33 procent, og primært folk fra Vestafrika.

Samlet fald

Til gengæld er det samlede antal migranter og flygtninge på de tre største smuglerruter til Europa faldet i årets første fire måneder.

En af forklaringerne er, at kun 6.100 migranter er ankommet til de græske øer, hvilket blot svarer til fire procent af antallet i forhold til samme periode sidste år. EU's aftale med Tyrkiet er væsentligste årsag til faldet.

De tre hyppigste nationaliteter på migrantruterne er Nigeria, Bangladesh og Elfenbenskysten. De største stigninger er mennesker fra Bangladesh, Pakistan og Marokko.

Niger og Sudan knudepunkter

Vestafrikanske lande er i stigende grad udgangspunkt for migrationen mod Europa.

Her er byen Agadez i Niger helt central for smuglingen af mennesker på grund af placeringen lige under Libyen og i Sahara. Menneskesmugling udgør så stor en del af økonomien, at myndighederne er involveret. Dertil kommer, at de såkaldte ECOWAS-område, som sikrer fri bevægelighed mellem 15 vestafrikanske lande, gør det lettere at rejse uhindret og billigt til Niger.

En anden væsentlig rute går over Sudan, hvor hovedstaden Khartoum er nøglepunktet for migranter fra Somalia, Eritrea og Sudan.
Migranterne betaler ofte for rejsen i flere etaper, og det kan koste op mod 3.000 euro pr. person at komme til Europa via både fra Libyen. Fortjenesten for en menneskesmuglerorganisation kan komme op på en halv million euro for en fyldt jolle, eller 3,5 millioner danske kroner.

Udvidet mandat til Frontex

Frontex har inden for de seneste år fået udvidet sin kapacitet og antallet politifolk fra Europæiske lande, heriblandt Danmark, som bistår med arbejdet på grænserne. Det er ikke selve grænsekontrollen, men derimod opsamling og indsamling af data og viden.

Frontex har i øvrigt fået udvidet sit mandat til også at indsamle persondata på mistænkte smuglere, terrorister og andre grænseoverskridende kriminalitetstyper, som agenturet så deler med Europol eller de nationale politistyrker.